ممکن است که برای شما هم پیش آمده باشد که به این فکر کنید چه چیزی باعث کف کردن و جلوگیری از روان بودن بیش از حد در مواد شوینده می‌ شود. پاسخ احتمالی این سوال ترکیبی به نام لورامید در صنایع شوینده می ‌باشد که در این مقاله سعی داریم تا با آن آشنا شویم.

لورامید چیست؟

لورامید ترکیبی با پایه‌ هیدروکربن می‌ باشد که از مشتقات دی اتانول است. نام دیگر این محصول کوکونات فتی اسید دی اتانولید می ‌باشد که در بازار با نام تجاری دی اتانول آمین اسید لوریک نیز قابل شناسایی است. از این ترکیب معمولاً در تولید مایعات شست و شو مانند مایع دستشویی و شامپوها استفاده می ‌شود. استفاده از لورامید در شوینده ها به عملکرد بهتر آنها کمک می‌ کند.

ویژگیهای ایجاد شده توسط لورامید در شوینده ها

لورامید نیز مانند سایر مواد شیمیایی خواص بسیار منحصر به فرد و استثنایی دارد. خواص لورامید در شوینده ها می‌ تواند باعث ایجاد یک عملکرد یا تقویت عملکردهای دیگر شود. در ادامه به تفکیک به بررسی این ویژگیها می‌ پردازیم.

کف کردن

مواد شیمیایی بسیار زیادی مانند  لورامید در شوینده ها به کار می‌ ‍روند که با ایجاد کف و یا افزایش میزان کف کردن می‌ شوند. لورامید یکی از صدها ماده ای است که می‌ تواند این ویژگی را ایجاد یا تقویت کند. از این ترکیب معمولا در کنار سدیم لوریل اتر سولفات در شامپوها استفاده می ‌شود تا قدرت کف کردن مناسبی را ایجاد کند. البته برای کم کردن تاثیر این مواد می‌ توان از مواد ضد کف استفاده کرد.

ویسکوزیته

ویسکوزیته یا گرانروی، مقاومت یک مایع در برابر جاری شدن می‌ باشد. مایعات از لایه‌ های مختلف مولکولی تشکیل می شوند که به وسیله‌ نیروهایی به سمت یکدیگر جذب می‌ شوند. هر چه میزان این نیرو بیشتر باشد مقاومت مایع نیز بیشتر خواهد بود. لورامید در شوینده ماده ای است که ویسکوزیته را در شوینده ‌ها بالاتر می‌ برد. این ویژگی باعث مصرف کمتر مایع می‌ شود. همچنین اگر مایع دستشویی ویسکوزیته پایینی داشته باشد به راحتی با آب روان شسته می شود و در نتیجه کیفیت و کارایی خود را از دست می دهد.

خاصیت آنتی استاتیکی

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با برخورد دستتان به سطوح خاصی دچار برق گرفتگی آنی شوید یا پس از شانه کردن موهای خود احساس پف دار بودن آنها را داشته باشید. همه این موارد یک علت دارند. این علت الکتریسیته ساکن نام دارد. الکتریسیته ساکن پدیده ای است که معمولا در اثر مالش یا تماس دو ماده به وجود می ‌آید. در این پدیده الکترونها از یک جسم به جسم دیگر منتقل می‌ شوند.

در نتیجه با تماس سطحی که ذکر شد، با سطوح رسانا تخلیه‌ الکتریکی رخ می ‌دهد. این تخلیه می تواند در حدی کوچک باشد که آن را حس نکنید. بنابراین وجود داشتن یک ماده برای مقابله با این خاصیت به خصوص در پاک کننده ‌های لباس و شامپو سر اهمیت به خصوصی دارد. یکی از موادی که خاصیت آنتی استاتیک یا ضد الکتریسیته ساکن را دارد لورامید می‌ باشد. با استفاده از لورامید در شوینده لباس و موی سر دیگر نیازی به نگرانی در این رابطه نخواهید داشت.

نرم کنندگی

استفاده از لورامید در شوینده ها سبب افزایش خاصیت نرم کنندگی و حالت پذیری موها و پوست خواهد شد. به همین علت استفاده از این ماده در شامپوها و شوینده‌ های لباس بسیار رایج می باشد. این ماده به علت ساختار پایه‌ هیدروکربنی که دارد باعث نرمی و لطافت آن خواهد شد.

شرایط نگهداری لورامید

لورامید در صنایع شوینده و صنایع دیگری استفاده می‌ شود و پس از ترکیب شدن با موارد دیگر شرایط متفاوتی نیز برای نگهداری لازم خواهد داشت. اما این ماده به صورت خام نیازمند نگهداری در مکانهای خشک و دور از نور خورشید است. دمای ایده آل و مناسب برای نگهداری این ماده دمای اتاق است که معادل 25 تا 35 درجه سانتیگراد می‌ باشد. همچنین باید اطمینان داشته باشید که بسته بندی این ماده پلمپ باشد. در این شرایط می‌ توان این ماده را تا حدود  یک سال در انبار نگهداری کرد. معمولاً پس از یک سال pH این ماده به قدری تغییر می‌ کند که دیگر خاصیت سابق را ندارد.

قیمت لورامید

لورامید ماده ای با کاربردهای گوناگون در صنایع مختلف می‌ باشد. در حال حاضر این ماده پرکاربرد در بازارهای جهانی با قیمت هر 100 گالن 222 دلار خرید و فروش می‌شود. لازم به ذکر است که لورامید در شوینده یک ماده طبیعی نیست و از طریق واکنشهای شیمیایی در کارخانه ‌ها به وجود می‌آید. برای این کار معمولاً روغن نارگیل را با دی اتانول آمید در شرایط مناسب واکنش می‌ دهند و محصولی که تولید می شود را در گالنهای مخصوص قرار می ‌دهند.

سوالات متداول لورامید در صنایع شوینده

1- لورامید در چه صنایعی کاربرد دارد؟

لورامید در شوینده ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع نساجی، تولید اسپری‌ های مختلف، محصولات مراقبت از حیوانات خانگی، عطرسازی، داروسازی، تولید چسب و جوهر پرینتر کاربرد دارد.

2- استفاده از لورامید در شوینده ها و لوازم مراقبتی از پوست چه عوارض احتمالی دارد؟

استفاده از این ماده در دوز بالا و مدت طولانی می ‌تواند سبب از بین رفتن چربی پوست و در نهایت خشکی پوست شود. همچنین این ماده در برخی افراد می ‌تواند واکنشهای آلرژیک حاد ایجاد کند.

3- در صورت مصرف خوراکی لورامید چه کاری باید کرد؟

مصرف خوراکی و استنشاق این ماده می ‌تواند خطر آفرین باشد و بهتر است فرد بلافاصله تحت اقدامات درمانی مناسب قرار بگیرد. همچنین این ماده نوعی ماده‌ کارسینوژن یا سرطانزا نیز به شمار می‌رود. بنابراین هنگام استفاده از این ماده به صورت خام حتما نکات ایمنی را رعایت کنید.

4- آیا لورامید یک ماده‌ اسیدی است؟

ممکن است شما هم با دیدن نام اسید در کوکونات فتی اسید دی اتانوئید فکر کنید که این ماده اسیدی است. اما اشتباه می‌ کنید، این ماده یک ماده‌ قلیایی با pH نرمال 9 تا 11 می ‌باشد.

5- آیا لورامید سازگار با طبیعت است؟

خیر لورامید مانند بسیاری از مواد سنتز شده از هیدروکربنها یک ماده‌ غیر سازگار با طبیعت به شمار می رود. به همین علت باید هنگام کار با این ماده علاوه بر خود مراقب محیط اطراف خود نیز باشید.

بازرگانی کیمیا تجارت تات

منتشر شده توسط
بازرگانی کیمیا تجارت تات

نوشته های اخیر

اورانیوم در زندگی روزمره

اورانیوم شگفت‌انگیزترین عنصر شیمیایی باقدرت مخرب و حیاتی است. بیشتر مردم به این فکر می‌کنند…

هیدروکسید آلومینیوم در داروسازی

هیدروکسید آلومینیوم با نام‌های اسید آلومینیوم، آلومینا هیدراته، تری هیدرات اکسید آلومینیوم و یا هیدروکسید…

تگزاپون در مواد شوینده

تگزاپون نام صنعتی یک نوع سورفکتانت آنیونی است که به نام‌های سدیم لوریل اتر سولفات…

مونوآمونیوم فسفات در آتشنشانی

مونوآمونیوم فسفات به‌عنوان یک ترکیب شیمیایی اساسی در آتش‌نشانی شناخته می‌شود. این ترکیب با ویژگی‌های…

بوریک اسید در چشم پزشکی

بوریک اسید در چشم پزشکی چه کاربردهایی دارد؟ این سؤال از جمله پرسش‌های متداولی است…

آمونیاک در کشاورزی

آمونیاک در کشاورزی چه کاربردی دارد؟ این سؤال از جمله پرسش‌های متداولی به‌حساب می‌آید که…