دانستنی های مواد شیمیایی

تفاوت باتری آلکالاین و معمولی

تفاوت باتری آلکالاین و معمولی

در این مقاله می‌خواهیم ویژگی‌ها و تفاوت‌های باتری آلکالاین و معمولی را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید. همان‌طور که می‌دانید تمامی تجهیزات و وسایل الکترونیکی توسط باتری‌های خاصی کار می‌کنند که هر کدام از این باتری‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی هستند.

همه چیز در مورد باتری آلکالاین و معمولی

باتری آلکالاین و معمولی تفاوت‌های بسیار زیادی در ساختار خود دارند که این تفاوت‌ها باعث می‌شود که کاربردهای آنها در موارد صنعتی، خانگی و خودرویی متفاوت باشد. به بعضی از سلول‌های شیمیایی که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریسیته تبدیل می‌کنند و این انرژی را در خود ذخیره می‌کنند باتری می‌گویند. به‌طورکلی، باتری‌ها دارای سه بخش اصلی کاتد، آند و الکترولیت هستند که طی انجام واکنش‌های متفاوت، باعث کاهش اکسیداسیون آند و کاتد می‌شوند.

تعدادی باتری قلمی آلکالاین و معمولی روی یکدیگر

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که در باتری‌های آلکالاین و معمولی وجود دارد، قدرت تولید انرژی آنها است. به‌طوری‌که میزان تولید انرژی توسط هر کدام از این باتری‌ها، بستگی به ساختار آنها دارد. میزان آمپر تولیدی باتری می‌تواند تحت‌تأثیر الکترولیت‌های آن قرار بگیرد. به‌طوری‌که اگر میزان الکترولیت‌ها کاهش یابد، توان شارژ باتری کاهش پیدا می‌کند و به‌مرور، باتری از بین می‌رود.

بررسی تفاوتهای باتری آلکالاین و معمولی

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های باتری آلکالاین و معمولی، غیرقابل‌شارژ بودن باتری آلکالاین است. این نوع باتری از طریق واکنش روی و دی‌اکسید منگنز اقدام به تولید انرژی الکتریکی می‌کند. البته باید بدانید که نسل جدیدی از باتری‌های آلکالاین وجود دارد که قابل‌شارژ هستند؛ اما میزان نگهداری شارژ در آنها بسیار کم است. البته باتری‌های معمولی، قابلیت شارژ شدن دارند. به‌طوری‌که با ایجاد میدان مغناطیسی یا حرارت، عمل شارژ صورت می‌گیرد. طول عمر باتری‌های معمولی بیشتر از باتری‌های آلکالاین است. همین موضوع نیز باعث شده است تا باتری‌های معمولی کاربرد بیشتری نسبت به باتری‌های آلکالاین داشته باشند. بیشترین کاربرد باتری‌های آلکالاین در بازار، برای اسباب‌بازی‌های کوچک است. همچنین ساعت‌های باتری‌خور نیز از باتری‌های آلکالاین استفاده می‌کنند. این باتری‌ها با نام باتری یک‌بارمصرف در بازار معروف هستند.

دو باتری قلمی معمولی بر روی هم

مزایای باتریهای آلکالاین و معمولی

باتری‌های آلکالاین و معمولی، برتری‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. به‌عنوان‌مثال این باتری‌ها دارای مقاومت داخلی کمتری نسبت به سایر باتری‌ها هستند همچنین به دلیل قدرت و شدت تخلیه زیاد، استفاده انبوهی را در لوازم الکتریکی دارا هستند. اصلی‌ترین مزیت باتری‌های قابل‌شارژ معمولی، امکان شارژ مجدد آنها و استفاده در دفعات متعدد است. البته لازم به ذکر است که هر چقدر تعداد دفعات شارژ این باتری‌ها زیاد باشد، طول عمر آنها به‌مرورزمان کاهش خواهد یافت. قیمت این نوع باتری‌ها نیز نسبت به باتری آلکالاین زیاد است.

دو باتری قلمی زرد رنگ آلکالاین و معمولی در کنار هم

باتری خودروها از نوع همین باتری‌های قابل‌شارژ است که در صورت دشارژ شدن به‌راحتی شارژ می‌شود. در حالت کلی باتری‌های قابل‌شارژ کاربرد صنعتی دارند؛ ولی باتری‌های آلکالاین بیشتر در مصارف خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از اصلی‌ترین مزایای باتری آلکالاین چگالی انرژی مناسب آن و طول عمر زیاد آن است. اصلی‌ترین عیب باتری‌های قابل‌شارژ، بالا و پایین شدن ولتاژ خروجی آنها است. اما در باتری‌های آلکالاین ولتاژ به‌صورت ثابت و یکنواخت تأمین می‌گردد.

معایب باتری آلکالاین و معمولی

همان‌طور که می‌دانید باتری آلکالاین و معمولی علاوه بر مزایا، دارای معایبی نیز هستند. اما عیب‌های باتری آلکالاین نسبت به سایر باتری‌ها همچون باتری لیتیومی و… بسیار کمتر است. یکی از اصلی‌ترین عیب‌های باتری آلکالاین، سنگین بودن وزن آن است به‌طوری‌که وزن این نوع باتری‌ها نسبت به باتری‌های ساده بیشتر است. یکی دیگر از عیب‌های معدود باتری آلکالاین غیرقابل‌شارژ بودن آن است. ناگفته نماند که استفاده بیش از حد و مداوم از باتری‌های آلکالاین، باعث ایجاد نشتی در باتری شده و الکترون‌های باتری به طور کامل از بین می‌روند؛ بنابراین بهتر است از این نوع باتری‌ها در مدت طولانی استفاده نکنید. در غیر این صورت طول عمر باتری‌های آلکالاین به کمتر از ۷ سال می‌رسد. ناگفته نماند که زیاد بودن مقاومت داخلی باتری‌های آلکالاین باعث می‌شود که میزان توان الکتریکی باتری کاهش می‌یابد.

تعدادی باتری قلمی کنار هم و یک باتری قلمی زرد روی آنها

در مقایسه باتری آلکالاین و معمولی باید به این نکته توجه کنیم که طول عمر باتری‌های معمولی بسیار کمتر از باتری‌های آلکالاین است. همچنین این نوع باتری‌ها برای وسایل خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرند. باتری‌های معمولی باعث افزایش طول عمر زباله‌های الکترونیکی می‌شوند که این امر باعث ایجاد اثرات مخرب در محیط‌زیست می‌شود. برای مصارف هزینه بر بهتر است از باتری‌های معمولی استفاده نکنید. در ادامه این مقاله نحوه عملکرد باتری آلکالاین و معمولی را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد باتریهای معمولی و آلکالاین

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین مواد موجود درون باتری‌ها، کاتد (الکترود +) و آند (الکترود -) است تغییر یون‌های موجود در کاتد و آند باعث خارج‌شدن انرژی و واکنش شیمیایی باتری‌های آلکالاین می‌شود. به‌عبارت‌دیگر تغییرات موجود در قسمت آند باتری، باعث می‌شود تا الکترون‌ها تجمع یابد و اختلالی بین کاتد و آند به وجود می‌آید. این اختلال باعث می‌شود تا الکترون‌ها درون باتری حرکت کند و از باتری خارج شود. البته ناگفته نماند که الکترون‌های تولید شده در آند توسط مداری به سمت کاتد حرکت می‌کنند. این حرکت و جریان زمانی اتفاق می‌افتد که شما باتری را درون دستگاهی قرار دهید. به‌عبارت‌دیگر شما با قراردادن باتری درون دستگاه انرژی الکتریکی لازم را برای جریان الکترون‌ها درون باتری فراهم می‌کنید.

سوالات متداول تفاوت باتری آلکالاین و معمولی

۱- هنگام استفاده از باتری‌های معمولی یا شارژی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل استفاده از باتری‌های معمولی باید به آن توجه کرد این است که اجازه بدهید باتری‌های معمولی به طور کامل شارژ شوند و سپس استفاده کنید. همچنین برای طولانی‌شدن عمر این نوع باتری‌ها بهتر است باتری را در جای خشک و خنک قرار دهید.

۲- باتری آلکالاین و معمولی در قیمت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

باتری آلکالاین و معمولی در قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. به‌طوری‌که قیمت باتری معمولی نسبت به باتری آلکالاین بسیار کمتر است. اما طول عمر باتری‌های آلکالاین هم بسیار بیشتر از باتری‌های معمولی است؛ بنابراین خرید باتری‌های آلکالاین باصرفه‌تر از باتری‌های معمولی است.

۳- باتری‌های آلکالاین از نظر کارایی به چند نوع تقسیم می‌شوند؟

بهتر است بدانید که باتری آلکالاین و معمولی از نظر کارایی مدل‌ها و انواع گوناگون و گسترده‌ای دارند. به‌طورکلی باتری‌های آلکالاین در مدل‌های مختلفی همچون قلمی، ۹ ولتی، نیمه قلمی، دکمه‌ای، استوانه‌ای و مستطیلی شکل ساخته و تولید می‌شوند.

۴- آیا باتری‌های نیکلی بهتر هستند یا باتری‌های آلکالاین؟

تنها دلیل اینکه باتری‌های آلکالاین می‌تواند از باتری‌های نیکلی رتبه پایین‌تری داشته باشد، صرفاً به‌خاطر تخلیه سریع آنها است. باتری‌ها نیکلی قدرت تخلیه کوتاه‌تری نسبت به باتری‌های آلکالاین دارد و همین موضوع نیز باعث شده است تا این باتری‌ها از محبوبیت بیشتری نسبت به آلکالاین برخوردار باشند.

۵- تاریخچه باتری آلکالاین مربوط به چه دوره‌ای است؟

در دهه ۱۹۸۰ باتری‌های آلکالاین با عمل حذف جیوه از خط تولید باتری پدید آمدند. در این دوره، در باتری‌ها از جیوه استفاده می‌شد؛ اما پس از مدتی، دولت‌ها اجازه استفاده از جیوه را در باتری‌ها ندادند و همین مورد نیز باعث شد تا باتری‌های آلکالاین با طول عمر کمتر وارد بازار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *