دانستنی های مواد شیمیایی

انواع روان کننده های دارویی

انواع روان کننده های دارویی را بشناسیم

روان کننده دارویی نقش کلیدی در تولید موفق فرم‌های جامد دارویی دارد و همچنین موادی ضروری در فرمولاسیون‌های قوی برای رسیدن به این هدف هستند. بسیاری از خرابی‌ها در عملیات تولیددارو به دلیل مسائل مربوط به روان‌کننده‌های دارویی ایجاد می‌شود، اما در توسعه فرمولاسیون‌های دارویی هیچ خللی ایجاد نمی‌کند. روان‌کننده‌های دارویی اصطکاک بین ذرات مخلوط قرص سازی را کم می‌کنند. همچنین اصطکاک استاتیک و لغزشی بین مواد قرص سازی و دیواره قالب پرس قرص را کاهش می‌دهند.

مقدمه ای بر روان کننده های دارویی

اثر یک روان کننده دارویی بر اصطکاک استاتیکی و لغزشی را می‌توان با نیروی جهش اندازه‌گیری کرد. روان‌کننده‌های دارویی موادی هستند که به فرمولاسیون قرص‌ها برای کمک به فرایند قرص سازی و بهبود جریان پودرها در طول ساخت قرص‌ها اضافه می‌شوند. این مواد کمکی، اصطکاک را کم می‌کنند و از چسبیدن مواد قرص به سطح قالب جلوگیری و به تولید نرم‌تر قرص و کاهش ساییدگی تجهیزات قرص سازی کمک می‌کنند.

روان کننده های بر پایه آب

روان کننده دارویی مبتنی بر آب یک نوع روان کننده است که برای اهداف پزشکی استفاده می‌شود. همچنین به قرارگیری دستگاه‌های درمانی تشخیصی در حفره‌های غیر استریل بدن کمک می‌کند. روان کننده دارویی محلول در آب، غیر چرب، بدون بو، بدون رنگ و بر روی مخاط بسیار ملایم است. ژل روان کننده پزشکی دارای ویسکوزیته بالایی است که چسبندگی خوبی به دستگاه‌های درمانی ارائه می‌دهد. ژل محلول در آب به‌راحتی اعمال می‌شود و روانکاری مطلوبی را ارائه خواهد داد. درعین‌حال روی سطوح مخاطی نیز ملایم است.

شخصی در حال ریختن روان کننده دارویی بر روی دستانش

روان کننده های بر پایه روغن

همان‌طور که ممکن است از نام آن حدس بزنید، روان‌کننده‌های مبتنی بر روغن حاوی روغن‌هایی هستند که می‌توانند مصنوعی یا طبیعی باشند. روان‌کننده‌های ممتاز و مبتنی بر روغن طبیعی حاوی روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، بادام یا روغن آفتاب‌گردان هستند. درحالی‌که گزینه‌های ارزان‌تر ممکن است حاوی روغن‌های مصنوعی باشند. به‌عبارت‌دیگر، این روان کننده دارویی به‌جای پایه سیلیکونی یا آبی که معمولاً در محصولات مراقبت از پوست یافت می‌شود، حول پایه یک روغن یا ترکیبی از روغن‌ها فرموله می‌شوند. این روان‌کننده‌ها می‌توانند پوست خشک را تغذیه و مرطوب کنند؛ اما محصولات مصنوعی روان کننده دارویی مبتنی بر روغن می‌توانند باعث عفونت شوند.

روان کننده های بر پایه سیلیکون

روان کننده دارویی بر پایه سیلیکون یک فرمول مبتنی بر سیلیکون دارند که لغزشی مخملی و صاف برای ایجاد لذت طولانی‌تر می‌دهد. فرمول تخصصی آن شفاف و بی بو است تا حسی طبیعی داشته باشد. روان‌کننده‌های سیلیکونی به دلیل سختی شستشو، کیفیت و اثر طولانی‌مدت خود معروف هستند. همچنین روان‌کننده‌های سیلیکونی در آب حل نمی‌شوند و شستشوی آن را پس از استفاده سخت می‌کند. سیلیکون درجه خلوص بالایی دارد و از پوست محافظت می‌کند و به همین دلیل است که یک پشتیبانی عالی برای مقاربت جنسی است. حساس‌ترین افراد می‌توانند از آن استفاده کنند؛ زیرا ضد حساسیت است. به دلیل درجه خلوص بالا، روان‌کننده‌های سیلیکونی را می‌توان در کاربردهای پزشکی و اروتیک استفاده کرد.

ریخته شدن ژل روان کننده بی رنگ بر روی سطحی

روان کننده های تخصصی

برای عملیات دارویی مانند اختلاط، تراکم غلتکی، تولید قرص و پر کردن کپسول، روان‌کننده‌های تخصصی به‌منظور کاهش اصطکاک بین سطوح تجهیزات تولید و مواد جامد آلی و همچنین اطمینان از ادامه عملیات ضروری است. روان‌کننده‌های تخصصی در استفاده درمانی و بالینی به یک محصول موردعلاقه برای بهبود راحتی بیمار در طول روش‌های تهاجمی تبدیل شد. افزایش راحتی بیمار منجر به بهبود نتایج و رضایت بیماران از خدمات پزشکی آنها می‌شود. این به کاهش ترس و اضطراب مربوط به اقدامات پزشکی تهاجمی کمک می‌کند و منجر به افزایش‌پذیرش بیمار و بهبودی بهتر می‌شود.

روان کننده های طبیعی و ارگانیک

محصولات روان کننده دارویی طبیعی می‌توانند حاوی مواد کمتری نسبت به روان‌کننده‌های سنتی حاوی مواد شیمیایی باشند. برخی از محصولات ممکن است فقط حاوی مواد گیاهی یا ارگانیک باشند. برخی از افراد روان کننده طبیعی را انتخاب می‌کنند تا از استفاده مواد خشن یا بالقوه ناایمن در مناطق حساس مانند پوشش واژن یا مقعد خودداری کنند. به‌طورکلی مواد ارگانیک فاقد مواد افزودنی مانند مواد شیمیایی مصنوعی، کودهای مصنوعی و هورمون‌ها هستند. ممکن است روغنی مانند روغن نارگیل پیدا کنید که طبیعی است به این معنا که از میوه‌های موجود در طبیعت به‌جای تولید در آزمایشگاه به دست می‌آید. در طول سالیان متمادی، از روغن‌های صنعتی به طور غیرطبیعی استفاده می‌شد. مقادیر زیادی از روان‌کننده‌ها به طور تصادفی ریخته شده یا با سهل‌انگاری دور ریخته می‌شوند و تهدیدی بزرگ برای محیط‌زیست هستند.

یک قوطی ژل روان کننده بی رنگ در کنار گلهای کوچک بنفش رنگ

روان کننده های ضد میکروبی

در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، عفونت یک نگرانی بزرگ است. حتی استفاده از روش استریل نمی‌تواند تمام وجود باکتری‌ها را از بین ببرد، اگرچه می‌تواند به میزان قابل‌توجهی آن را کاهش دهد. بسیاری از محصولات مراقبت‌های بهداشتی، از جمله روان کننده دارویی ضدمیکروبی، حاوی عوامل باکتریواستاتیک برای کمک به کاهش حضور و گسترش باکتری‌ها در طول عمل هستند. کاربرد آسان و فرایند پاک‌سازی آن را به یک انتخاب عالی برای کاربران مبتدی و باتجربه تبدیل کرده است.

روان کننده های مناسب پوست حساس

روان کننده دارویی مناسب پوست حساس باید بدون نگهدارنده مصنوعی پارابن (افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است در مواجهه با پارابن دچار سوزش، قرمزی و خارش شوند)، Nonoxynol-9، پروپیلن گلیکول (قرارگرفتن در معرض پروپیلن گلیکول ممکن است شرایط پوستی موجود مانند اگزما یا درماتیت را تشدید کند) باشد. این روان‌کننده‌های مناسب پوست حساس بدون زحمت با آب شستشو می‌شوند و هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارند.

شخصی در حال ریختن ژل بی رنگ بر روی دستانش

مقایسه انواع روان کننده های دارویی

روان‌کننده‌ها متمایز از گلایدنتها هستند و آنها موادی هستند که به پودرها اضافه می‌شوند تا خواص جریانی آنها را بهبود بخشند. همچنین ضد چسبندگی‌ها موادی هستند که برای جلوگیری از چسبیدن پودرها به سطوح اضافه می‌شوند. بهترین روان کننده دارویی برای هر بدن و هر فعالیت روان کننده بر پایه آب است؛ زیرا دارای ماندگاری طولانی، غیرچسبنده و سازگار است. همچنین سایر فرمول‌های مبتنی بر آب و همچنین روان‌کننده‌های سیلیکونی توصیه می‌شود.

سوالات متداول انواع روان کننده های دارویی

۱- مهم‌ترین ویژگی روان کننده سیلیکونی چیست؟

روان‌کننده‌های مبتنی بر سیلیکون (روان کننده دارویی) به دلیل وجود ماده‌ای به نام دایمتیکون بسیار گران هستند. روان‌کننده‌های سیلیکونی تمایل دارند حتی پس از شست‌وشوی سخت، بر روی پوست باقی بمانند.

۲- خواص روان‌کننده‌های سازگار با محیط‌زیست چیست؟

برای اینکه روان کننده دارویی را دوستدار محیط‌زیست در نظر بگیریم، باید معیارهای دقیقی را رعایت کند. روان‌کننده‌های سازگار با محیط‌زیست بر پایه روغن‌های زیست‌تخریب‌پذیر هستند و سمیت (سمی بودن) کمتری نسبت به بسیاری از روان‌کننده‌های معمولی دارند.

۳- بهترین ویژگی روان‌کننده‌های بر پایه آب چیست؟

بر اساس یک مطالعه جدید UCI، روان‌کننده دارویی مبتنی بر آب به زنان یائسه کمک می‌کند تا درد مرتبط با مقاربت جنسی را کاهش دهند، زیرا به نظر نمی‌رسد که میکروبیوم واژن را تغییر داده یا به آن آسیب برساند.

۴- مهم‌ترین نکته در مورد روان کننده ضدمیکروبی چیست؟

درک این نکته نیز مهم است که وقتی روان کننده دارویی ضدمیکروبی باکتریواستاتیک به‌عنوان روان کننده شخصی استفاده می‌شود، در جلوگیری از انتقال بیماری یا عفونت مقاربتی (STD/STI) مؤثر نخواهد بود.

۵- مهم‌ترین ویژگی روان‌کننده‌های ارگانیک چیست؟

روان کننده دارویی طبیعی و ارگانیک از مواد اولیه زیستی به دست می‌آید که به‌عنوان پایه آنها عمل می‌کند. جدا از تجدیدپذیر و پایدار بودن، روان‌کننده‌های مبتنی بر زیستی دارای ویژگی‌های روان‌کنندگی بسیار خوبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *